Drama Berkhidmat Untuk Negara : Watak dan Perwatakan (Komsas Tingkatan 4)
WATAK DAN PERWATAKAN
Watak utama – Aiman
- Seorang remaja berusia kira-kira 16 tahun, berasal daripada keluarga yang berada
- Seorang yang agresif. -Contoh: bersifat kasar terhadap pembantu rumah yang melayannya dengan baik dan mesra
- Seorang yang pemalas – Contoh: segala kerjanya di rumah dibantu oleh orang gaji dan apabila berdepan dengan sesuatu masalah ,dia akan tidur.
- Seorang yang mengagungkan nilai-nilai barat. – Contoh: ketika bermimpi tentang PLKN, Aiman meluahkan keinginannya untuk menikmati masakan Barat. Dia juga tahu lokasi Jempol dengan alasan selalu bercuti di luar negara.
Watak sampingan
- Khir Ghazali -Ayah kepada Aiman
- Seorang yang bertanggungjawab.- Contoh: walaupun sibuk bekerja beliau mengambil berat terhadap Aiman. Apabila Aiman berdepan dengan masalah beliau mendengarnya dengan sabar dan cuba menyelesaikannya.
- Seorang yang tegas. – Contoh: Apabila Aiman meminta Khir Ghazali membantunya mendapatkan pengecualian daripada PLKN, beliau bertegas untuk tidak membantunya. Hal ini adalah kerana beliau tahu bahawa PLKN akan banyak memanfaatkan Aiman
- Seorang yang sensitif – Contoh: apabila isterinya bertegang leher dengannya untuk tidak menghantar Aiman ke PLKN, beliau berasa tersinggung lalu beredar meninggalkan tempat perbincangan mereka.
- Masnah – Ibu kepada Aiman , Berpangkat Datin
- Seorang yang suka berfikiran negatif -. Contoh: beranggapan bahawa PLKN membahayakan nyawa anaknya dan turut menyokong hasrat anaknya untuk menghadiri PLKN
- Seorang yang sanggup menyalahgunakan pengaruh untuk kepentingan sendiri.- Contoh: Datin Masnah meminta suaminya menggunakan kedudukan dan pengaruhnya untuk mendapatkan pengecualian untuk anaknya daripada menghadiri PLKN.
- Cikgu Dahari – guru Aiman.
- Terlibat dengan PLKN dalam penghasilan modul program Penghayatan Sastera dan budaya
- Seorang yang berfikiran positif. -Contoh apabila Aiman menyatakan bahawa keselamatan peserta di dalam kem latihan tidak terjamin dan sastera dan budaya tidak penting dalam kehidupan zaman moden, Cikgu Dahari menafikan pendapat tersebut dengan menerangkan bahawa keselamatan peserta sentiasa terjamin. Beliau juga menerangkan peranan sastera dan budaya dalam kalangan masyarakat.
- Seorang yang sentiasa memberi galakan kepada anak murid. -Contoh: Apabila Nora memberitahu bahawa ramai pelajar terpilih sebagai peserta PLKN, Cikgu Dahari berasa teruja dan menyatakan bahawa Malaysia bertuah kerana mendapat remaja mereka yang sentiasa bersedia berkhidmat untuk negara.
- Posmen
- Seorang yang berfikiran positif. Contoh:- Apabila Aiman menyuruh posmen membuang surat Jabatan Latihan Khidmat Negara, posmen telah memberi nasihat kepada Aiman agar fikir tentang kemahiran dan pengalaman yang bakal diperoleh oleh Aiman melalui PLKN.
- Seorang yang amanah.- Contoh: selepas memberi kata-kata perangsang kepada Aiman tentang kebaikan PLKN, posmen meminta diri untuk meneruskan tugasnya menghantar surat kerana dia menganggap surat-surat tersebut adalah amanah yang diberikan kepadanya.
.